האזנה למוזיקה ולמידת נגינה מפתחות את המוח – זה כבר ידוע. אך מה זה באמת נותן לנו, והאם ניתן לחנך לאהבת מוזיקה מז'אנרים שונים? ומהם האתגרים של מורים ותלמידים בדרך הפתלתלה של הוראה ולימוד נגינה? ** כיום מוסכם על חוקרים רבים כי חינוך להאזנה והכרת מוזיקה בכלל ולימוד נגינה בפרט מפתחים אזורים שונים במוח, מעודדים מחשבה יצירתית וביקורתית ועוד אספקטים חיוביים רבים. למרות זאת, לימוד נגינה, בין אם במסגרת קונסרבטוריון או באופן פרטי, נתפס על פי רוב בחברה שלנו כמותרות – במיוחד כאשר אחרי כמה שיעורים מסתבר שעל מנת להגיע לתוצאות אמיתיות צריך אורך רוח והמון סבלנות, זמן והתמדה. בהרצאה נדבר על חינוך מוזיקלי של דור ה'אינסטנט' – ובעיקר בתחום המוזיקה הקלאסית – כלמידת שפה. נגלה רבדים שונים של מיומנויות שמתלוות להעמקה בלמידה, כגון משמעת עצמית, מצוינות לעומת הישגיות, התמודדות עם כישלונות, העצמה אישית ותכנון וניהול של תהליכים ופרויקטים. דרך כל אלו נפגוש גם את האתגרים והמשמעויות של התפתחות אישית דרך לימוד נגינה מתוך המשולש החיוני שנוצר בין תלמידים, הורים ומורים.
טל ארבל
מומחית במוזיקה עתיקה מהרנסאנס והבארוק, בנגינת ויולה דה גמבה וחליליות. מופיעה בקונצרטים בישראל ובאירופה, מלמדת נגינה ומנחה כיתות אמן. מאמנת אישית מוסמכת שעובדת עם אמנים ויוצרים.